13.09.2017.

Министре, на другој кравати је чвор који уводи ред



Док се ових дана бавимо креаторским решењем Драгане Огњеновић, и предложеним краватицама на школским униформама, министар нам поручује да ће увођење ђачких униформи увести ред у школе.

За то време, у Средњој школи "Свети Трифун" са Домом ученика, у Александровцу, догађа се сасвим другачије "завођење реда"


ЧИН НУЛТИ

Почетна ситуација, нажалост, није непозната у српским школама: ученик до јуна има већи број јединица, а онда напрасно поправља све, или му остаје само једна за поправни испит. Свака част колегама који нису у стању да одбране лични и професионални интегритет, и на крају подлегну мањим или већим притисцима. Ту ни Правилник о оцењивању не помаже. Кад сам наставник не разуме да од хроничне јединице од септембра до јуна, не може да испадне акутна двојка на крају наставне године, нико нам није крив. Здушно учествујемо у урушавању просвете, али то је већ друга тема.

Да се вратимо на Александровац и једног наставника који је поступио у складу са Правилником о оцењивању.



ЧИН ПРВИ

Ученику је закључена јединица и упућен је на полагање поправног испита.
Да је одлука наставника била исправна, доказује то што је оцена потврђена на седници Одељењског већа, и што ученик није уложио жалбу на оцену.
Да је ученик уложио жалбу на тада закључену јединицу, по Чл.110, Ст. 8 ЗОСОВ-а, директор би био у обавези да, уколико жалбу усвоји, састави комисију у којој не може бити наставник на чију се оцену ученик жалио, и ученик би одговарао комисијски.

Међутим, жалбе није било.

Током школске године наставник је одржао око 20 часова допунске наставе (о чему постоји уредно вођена евиденција), а у августу је одржано и осам часова припремне наставе.
Директор формира комисију, коју свуда и одувек чине одељењски старешина, наставник који је закључио недовољну оцену и још један наставник исте струке.


ЧИН ДРУГИ

Ученик на испиту ћути, не одговара и добија јединицу. То значи да понавља разред.
Два дана након полагања поправног испита, ученик доноси здравствено уверење којим покушава да обори испит, али оно не бива уважено јер је касно достављено.

На наставника се врши притисак да преправи Записник о полагању поправног испита, и то у кућној посети члана Школског одбора, што је наговарање на извршење кривичног дела фалсификовања документације. Наставник одбија да то учини, и онда креће драматичан преокрет.


ЧИН ТРЕЋИ

У школу се шаље ванредан инспекцијски надзор из Краљева (иако Александровац припада ШУ Крушевац). На терен излази двоје просветних инспектора из Краљева. Најпре покушавају да пронађу било какве неправилности у раду наставника, вођењу педагошке документације, раду испитне комисије. Када им то не полази за руком, смишљају следећи излаз - НЕЗАКОНИТОСТ ЈЕ УТВРЂЕНА, ЈЕР ЈЕ ДИРЕКТОР У КОМИСИЈУ СТАВИО И ПРЕДМЕТНОГ НАСТАВНИКА!

Директор је на ово пристао! Жалба на Записник није поднета! Сложио се са инспекторима, што значи да или не познаје законе, или му је у овом случају одговарало да их не познаје.

Просветни инспектори се позивају на Чл.110, Ст. 8, Закона о основама система образовања и васпитања, који благе везе нема са овом материјом, и уопште не уређује комисију за полагање поправног испита, већ поновљеног испита по жалби ученика.

У Ставу 3. тог Члана стоји:
"Ако (директор) оцени да је приговор основан и да је оцена изведена супротно закону и прописима донетим на основу њега, решењем поништава оцену и образује комисију за проверу знања ученика, преглед и поновно оцењивање писменог или другог рада ученика."
У цитираном Ставу 8. Чл. 110. стоји:
"Наставник чија оцена је оспорена или на чији је предлог утврђена закључна оцена, не може да буде члан комисије." 
Утврђена закључна оцена након полагања поправног испита је КОМИСИЈСКА!

Састав комисије из овог става се односи на испит одржан по усвајању жалбе ученика (родитеља/старатеља) на закључену оцену. Не на комисију за полагање обичног поправног испита, у којој је предметни наставник увек испитивач, одељењски старешина председник, а још један наставник из исте струке члан. Све школе у Србији раде на тај начин, и никада оцена није оборена због таквог састава комисије, јер не постоји законски основ да се обори.


ЕПИЛОГ

Просветни инспектори Светлана Филиповић и Дарко Крсмановић, смислили су начин да пониште рад једног наставника, оптуже директора за незаконито поступање (а и јесте незаконито у делу да је прихватио овакав закључак инспектора) и пошаљу поруку свим ученицима да није неопходно да покажу ни минимум рада и залагања током целе школске године, уколико има ко да им припомогне да не понављају.


НАРАВОУЧЕНИЈЕ

Министре Шарчевићу, Записник о ванредном инспекцијском надзору који садржи ову бруку и срамоту, откуцан је на меморандуму министарства на чијем сте челу. Вас брука, не нас.

Будите љубазни па поступите принципијелно као у случају директора школе у Земуну. Ако сте тамо успели да утврдите неправилности, овде већ има материјала за отказе, или бар суспензије.

Хоћете да се уведе ред? 
Хоћемо и ми!

Скините нам с леђа ове што поступају по страначким, рођачким и сличним налозима.
Пустите нас да радимо свој посао уз поштовање закона и прописа које сте нам наметнули, ма како накарадни били.
Не урушавајте углед оних који посао обављају савесно, и не уздижите оне који посао обављају послушно, попут чланова нове комисије код које је актер овог случаја без икаквих проблема добио прелазну оцену и уписао наредни разред.
Или лепо јасно и гласно кажите да понављања разреда нема, да је довољно да се ђак упише у школу па да је и заврши. Али, у том случају, не шаљите неосноване поруке о завођењу реда са медија.

И на крају, порука инспекторима, надзорницима и уопште свима који нас малтретирате и не дате нам да МИ сачувамо бар мало реда у образовању:

ИМАТЕ ПОСЛА СА ПИСМЕНИМ И ШКОЛОВАНИМ ЉУДИМА, ОД КОЈИХ НИСУ БАШ СВИ ЗАЋУТАЛИ!




17 коментара:

  1. Da li je direktor pisao prigovor na Zapisnik vanrednog inspekcijkog nadzora?

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Нажалост, не.
      Некада се чува фотеља, некада интегритет.
      Ко се више бави интегритетом, тешко да може да задржи фотељу.

      Избриши
  2. Žalosno je da je to prošlo inspekciji na ovaj način. Jer, koliko vidim, u formiranju komisije za ispit nije bilo nepravilnosti. Dovoljno je bilo da je direktor napisao svoj prigovor, naravno uz dobro obrazloženje. Šta je radi sekretar u toj školi? To je jedno. Svaka škola treba da ima Pravilnik o polaganju ispita da bi se zaštitila od eventulanih mahinacija.

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Никаквог основа нема за такав Записник инспектора и наложене мере.
      Не бих се зачудила да је директор и посаветовао родитеље.
      Секретар може да упозори, али реално ништа се не пита.

      Избриши
  3. Jednom prilikom starija koleginica mi je rekla da "štrčim" tj.da odgovorno i savjesno radim posao i da bi bilo pametno da se utopim u masu. Nisam je poslušala, nastavila sam da štrčim i vrlo brzo postala nesuđeni prosvetni radnik, iako su u Službi za zapošljavanje u totalnom čudu s obzirom na visok prosjek i činjenicu da sam jedini biolog na birou duuuuugo vremena. Draga koleginice, mislim da i vi bolujete od rijetke bolesti zvane " štrčijakus vulgaris" čiji su simptomi: neizlječiva doslednost, principijelnost i savjesnost u radu, a u prosveti i totalno odsustvo pijačnog sindroma pri ocjenjivanju ( jel možete da mi date jednu ocjenu više- fali mi za diplomu, samo još vi dvicu da mi date, znate moji vam neće ostati dužni, molim vas jer ako mi vi popravite ostane mi još samo istorija za Vukovu diplomu i sl.) i dvostrukih aršina. Ovi simptomi zdravim roditeljima i kolegama, kojih je na sreću mnooooogo više,izgledaju kao nepotrebno mučenje djece ili moderno rečeno MOBING. Glavni simptomi ove bolesti su i izraženi afinitet oboljelog prema poštovanju Zakona. Nažalost, po ličnom iskusttvu govoreći, ova rijetka bolest je neizlječiva, bar u domaćim institucijama. Zato koleginici ne mogu preporučiti ništa drugo osim strpljenje i prihvatanje surove istine o ovoj rijetkoj bolesti koja ju je zadesila. Ili ...?

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. "Ћути и трпи."
      "Ћути, може и горе."
      "Ћути, ти бар имаш посао."

      Избриши
  4. " Krivi smo mi koji smo ćutali"....kaže jedna pesma. Na žalost sve više je prosvetnih rafnoka bez integriteta i hrabrosti...

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Нови закон о јавним службама предвиђа могућност да се из било ког дела јавног сектора прелази у просвету, а да се задржи плата са којом се долази.
      Ако се тај закон усвоји, требало би да сви испишу децу из школе, јер се више неће знати ко у њој ради.
      Тада ће прича о интегритету постати небитна.

      Избриши
  5. A da li je skola bila u obavezi da primi "ubacene elemente "iz Kraljeva,koji verovatno dodjose po stranackoj a ne po profesionalnoj duznosti?
    Verujem da nema skole u Srbiji gde nije bilo kandidata za ponavljanje.
    A isto tako znam da su samo retki istrajali i otrgli se pritiscima.
    Nisam zagovornik ponavljanja,ali njegovim iscezavanjem iz skola izgubio se kriterijum!!!

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Били су у обавези да их приме. Не можете одбити инспекцијски надзор, са потписаним налогом.

      Избриши
  6. Ne znam. Više nisam pametna. Stalno razmišljam o tome šta je bolje za školu. Direktor, koji poznaje školsko zakonodavstvo i trudi se da radi sve po zakonu, a saradnik mu je sekretar koji se ne meša u svoj posao, ili perfektan sekretar, koji ima dikrektora diktatora? (E, sad, odgovor se može dati iz pozicije direktora, sekretara ili zaposlenih.)

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Све осим "сви раде по законима и познају их", јесте трули компромис.

      Избриши
  7. 'Svi rade po zakonima i poznaju ih' - ne postoji u Srbiji.

    ОдговориИзбриши