19. 10. 2016.

Министре, небитна је боја противпожарног апарата



Када неко преузме ресор у коме је толико нагомиланих проблема, није сасвим неразумно и несхватљиво да крене да их бар набраја: појачан инспекцијски надзор, унифрме - да или не, родитељска одговорност - новчана или кроз друштвено-користан рад, родитељи који оцењују наставнике - да или не, улога екстерне евалуације, предметни надзор, улога привреде у управљању школама, дуално образовање, велика матура, видео-надзор, спорт сваког дана, концептуални модел наставе, ПИСА тестови и функционално знање... Тиме доказује да се разуме у свој посао, показује решеност и енергичност, оставља утисак и на стручну и на лаичку јавност.

Истина, не иде да помене друштвени амбијент у коме нам ђаци расту, колеге са плагираним докторатима са којима седи у Влади, председника са купљеном дипломом, законе којима од ђака правимо неодговорне људе, факултете које студенти поспрдно зову "Институт за мајку и дете", јер катедре држе родитељи и њихова деца. Не иде да помене да дуално образовање у суштини служи страним инвеститорима који ће тако добити не само раднике по својој мери (у чему нема ничег лошег), већ и једине раднике у Европи који ће радити за мање од 200 евра, ако треба и десет сати дневно, шест дана у недељи. Глупо би било и да се осврне на разлоге из којих се за наставнички позив одавно не опредељују најбољи ђаци. Неће ваљда да се замера лобијима и клановима па да гласно изговори да основци не смеју да имају онолико предмета и онолико часова дневно. Надам се да зна да ни средњошколци немају када да имају секције и развијају своје таленте и интересовања, јер једноставно нема слободног часа или учионице након редовне наставе, осим у контра-смени. У осињак издавача уџбеника не знам да ли ће дирнути.



Расплинуо се на све стране, све види, све разуме, има идеје, ево само што нису почели проблеми да се решавају.

Једино још увек нисам чула најаву озбиљног ревидирања наставних садржаја, по обиму и дубини. То мора да претходи свакој промени модела наставе. Ако се темељ не поправи, џаба вам нови димњак, лепе кваке на вратима и сјајни олуци.
Као да на страћару монтирате соларне панеле!
Или на магарца!






########

Да је у 21. веку ненормално инсистирати на енциклопедијском познавању на хиљаде информација које служе само за оцену и евентуално "Слагалицу", то је ваљда свима јасно. Чињенично знање, које представља основу традиционалне школе, у међувремену је заиста постало бесмислено. Информације које залазе у "ситна цревца" су данас на клик од ученика. Бубање имена свих владара Месопотамије (која је као тема изузетно значајна!), са годинама почетка и краја владавине, да ми не замере историчари - не служи ничему. Асурбанипал, Набукодоносор, Тудхалија, Ашурубалит и остали, јесу имена која ће бити заборављена два дана после теста или усмене провере знања. С друге стране, потребан је читав дан тешког бубања да би се сви запамтили (са годинама владавине), два дана да се забораве, па четврти да се поново науче пред тест. С обзиром на то да ће одмах после теста бити заборављени, ово су бачени дани мукотрпног бубања. Овога има у скоро свим предметима. Оцењујемо овакво знање, што је наша срамота.






Концептуално знање је мало смисленије, док је процедурално данас неопходно. 
Метакогнитивно знање је нашим ученицима највећа непознаница. 

Кад смо већ код тога, можда је крајње време да у наставу уврстимо и предавања о техникама учења, на пример. Да научимо ђаке како се учи, како се одваја битно од небитног, како се знање повезује унутар предмета, а како међупредметно.

И тако долазимо до можда највеће и најзначајније промене коју бисте могли да уведете, а то је хоризонтална повезаност градива*. Чини ми се да би то решило највећи проблем наставе у Србији данас, наставе која је досадна и често бесмислена.

Пре нешто више од пола године у једном тексту сам изнела искуство које сам чула од десетогодишњака који не живи у Србији. Ево одломка:

Обрађивали су месец дана Титаник. Из историје су учили о друштвеним и економским околностима с почетка 20. века. Из географије су се бавили рутом којом је брод ишао, а из биологије климом. Онда су поделили улоге по групама. Једна група је представљала бродоградитељску фирму и ту су се дотакли издржљивости различитих материјала који се користе у бродоградњи, као и сасвим новим технологијама које су се у то време појавиле. Друга група је заступала интересе наручиоца посла, била задужена за разлоге из којих су доношене одлуке о начину изградње брода, трошкова, компромиса, руте којом ће брод пловити и слично. Трећа група се нашла у улози капетана. Четврта у улози бродског официра, пета се бавила путницима и њиховим надама и мотивима за путовање, и тако редом. На крају теме имали су приредбу.

Следећег месеца су обрађивали древне цивилизације Средње Америке, тачније, бавили су се Мајама. Опет из историје историјски део, из географије су обрађивали ту географску регију од тадашњег времена до модерног доба, из уметности су се бавили уметношћу Маја, а из наставе религије религијом Маја. На часовима вођеног читања читали су, наравно, текстове о тој цивилизацији, тражили значења речи и синониме, учили како да пронађу одређене информације у тексту. На крају је била опет приредба.

Узгред, сви учествују на приредби, а не само они који најлепше глуме и певају. 

Да ли је могуће да је само код нас неизводљиво да се информацијама да смисао?

Зашто код нас информације висе у ваздуху, уместо да их ђаци постављају у већу слику која им сваким даном постаје све јаснија? Шта се друго са милион неповезаних информација може урадити, него да их научиш напамет до првог теста. Оцена и 'ајд здраво!

Министре, угледајте се на колеге из Хрватске. Повукли су одређени број наставника из наставе на одређено време и задали им да потпуно преуреде наставне садржаје. Разумем, коштало би државу плата оних колега који би их за то време мењали у школама, али би се та инвестиција вишеструко исплатила. Било би повуци-потегни јер би многи предмети морали да се одрекну бар 40% садржаја који се данас предају, а као што знамо, свако мисли да је његов предмет најважнији. А можда и не би ако се не дирне у свети недељни фонд? У сваком случају, градиво би напокон добило неки смисао. Ђацима би било мање досадно. Огледни и угледни часови би пљуштали на све стране. Колеге би сарађивале више него икада. Било би простора за пројектну наставу, али и за програмирану, за вршњачку едукацију, истраживачки рад. Унапређивали бисмо и знања и вештине наших ученика, а богме и нас самих. Поправили бисмо комуникацију међу ученицима. Инсистирали бисмо на сарадњи, а не на такмичењу. Ко зна, можда би онда било и мање насиља.

У "дидактичком троуглу" најслабија карика данас јесу наставни садржаји. Градиво не ваља, не ваља његов обим, не ваља начин на који је организовано. Шарене методе (као четврти стуб) су ту само козметика, али кад га умијемо и даље не ваља. Учење је без контекста. И то нема никакве везе са постојећом корелацијом, која звечи колико је шупља. Хоризонтална повезаност градива треба да се пропише. Мора бити обавезна. Мора имати уџбенике који је прате. Може имати и смислене семинаре који ће нам помоћи и ојачати наше компетенције за такав рад.




Све то може. Све то већ постоји.
Нека деца већ уживају у таквој настави и имају право знање, много трајније од овог које ми постижемо у школи. Много им је мање досадно него нашим ученицима. Школа им можда није забавна, али јесте занимљива.

Одатле крените.
Маните се боје противпожарног апарата.
Гасите пожар, кад вам је већ дато да нешто промените.



* Објашњење за оне који нису просветни радници: хоризонтална повезаност (корелација) градива означава повезаност градива из различитих предмета у једном временском оквиру. Укратко, то је када се иста тема у исто време обрађује из што већег броја предмета.





12 коментара:

  1. Драшко19/10/16 15:39

    Поштована колегинице,
    Потписујем! Нарочито као колега историчар! :)
    Кад сте већ поменули историју, она је као предмет доста проблематична у средњим стручним школама где се она малтене може третирати и као споредан предмет. Пошто сте поменули Месопотамију, она се рецимо изучава у првој години. Цео уџбеник је тотални промашај. једноставно је аутор набацао силна имена, владаре, године...
    Под хитно је потребна промена, али колико сам разумео, све то кочи неко из врха, односно неко ко одлучује о наставним садржајима. Неминовно је што пре нешто мењати по том питању. Још једном, ОДЛИЧАН ТЕСКТ! Respect!

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. То је велика штета. У средњој школи су довољно велики да могу да размишљају о историји, да повезују узроке и последице, да откривају шта је из једног века проузроковало догађаје у следећем, а како је овај утицао на наредни. Да створе неку општу слику о развоју цивилизације.

      Избриши
  2. Анониман19/10/16 22:01

    Недавно сам, са још три колегинице / учитељица, физичар и биолог, ја педагог /одслушала 72 сата семинара : Квалитетна настава. У једном делу семинара колеге су имале задатак да '' избаце '' нешто из свог предмета, што , по њиховом мишљењу, деца у основној школи не би требала да уче: пример<: колегиница географ сматра да је глупо да деца у 5.разреду имају један час недељно географију, а уче , сигурно, најтежи део, и њиховом узрасту мело теже разумљив, а то је физичка географија, док у 8.уче Србију, са два часа недељно. како и сама каже, уби се да испуни та два часа јер нема ШТА да им предаје, јер не постоји привреда ! О којим фабрикама, рудницима, којој пољопривреди причати? Колегинице, математичари, се питају : шта ће деци у нижим разредима једначине, запремина, геометрија...Шта ће им разломак,од, нпр., 12/78 ? Па пицу, или бурек, секу на , највише, 4/4, или, 8/8, а не на 78 делова? Из физике морају да знају да израчунају ЖИЖНУ ДАЉИНУ !!!! Што, да ли ће сви бити оптичари ? Из хемије, силне формуле, израчунавање...

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Штета што их нико не пита ван семинара ;)

      Избриши
  3. Jos samo kada bi ministar prosvete ovo procitao. Na ekonomskom fakultetu nam je profesor rekao da se studenti spremaju kao da ce kada zavrse fakultet da rade na pustom ostrvu na kome nema literature, kompjutera i interneta pa moraju sve da nabubaju. To je najbolji opis naseg sistema obrazovanja!

    ОдговориИзбриши
  4. Bravo Bobo,svaka Vam je na mestu.Preduhitrili ste ministra,citam danas kako ce 200 najboljih nastavnika raditi na sazimanju nastavnih planova ili ce to opet biti samo bajke za nasu laku noc.U stuci sam 20 godina,a 15 godina unazad tvrdim da su preobimni planovi i nefunkcionalni.Ali,ako dodje poseta na cas,strucna sluzba,vajna eksterna,prvo sto bi mi zamerili jeste sto jedno pisem,a drugo radim.Vazni su papiri,a da li se znanje sleglo,ma nije to bitno.Nastavnik treba da prati reakcije i paznju ucenika.Ako im se dopala tema o pruzanju prve pomoci kod preloma,smatram da treba to i vezbati,a ne drilovati standard koliko hromozoma ima u kostanim celijama coveka i da li sve kosti imaju nastavke.Radimo momentalno u skoli projekat Saradnjom do znanja.Upravo je rec o horizontalnoj povezanosti nastavnih predmeta.Napr. mi smo povezali ono sto se cini nemoguce/biologiju,veronauku i spanski jezik.Fenomenalni casovi,deca odusevljena,a mi se ubismoda kroz papire to nekako iskobeljamo,a tek da uklopimo tri nastavnika da odrade sve u nizu,celonedeljni raspored je morao da se ispretumba.Ovo bi bilo lako realizovati da je se daju teme koje bi nastavnici pre pocetku skolske
    godine medjusobno isplanirali,a sistem obezbedio sredstva,koja ne mora da budu velika.Kada ce to vreme doci, ne znam,pomalo sam se umorila protiv globalnog zaglupljivanja pa i ja stagniram u sopstvenoj mentalnoj evoluciji.Nadam se ipak onom sledecem koraku... i to napred.

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Баш на то и мислим. Да не остане на корелацији каква је данас, где вам треба читава стратегија да папиролошки и организационо спроведете корелацију за две-три наставне јединице. То треба да буде осмишљено "одозго" и прописано. Да се размисли и о распореду часова, па и дужини трајања таквих часова ако треба. Да није немогуће знам, јер већ постоји по белом свету. Само што ми из тог белог света ништа паметно не узимамо, а за глупости од којих они у међувремену одустају просто се грабимо.

      Ово најављено сажимање градива је добар први корак и неопходан, али ни такво градиво неће бити смештено у шири контекст ако се хоризонтално не повеже и не организује како треба.

      Избриши
  5. Podrzavam kolege,ja sam nastavnik i roditelj.Strasno koliko je nebitne faktografije u svim predmetima,a vremena nema za temeljnije utvrdjivanje.Ministar danas objavio da ce napraviti tim od 200 najboljih nastavnika za sazimanje planova.Samo da ne bude pojeo vuk magarca sa solarnim panelom.Posle 20 godina u nastavi uhvatim sebe da stagniram u svojoj mentalnoj evoluciji.Ipak se nadam promenana,samo da ne bude jos gore.Inkluzija,prava ucenika bez prava na obaveze,nerealne roditeljske ambicije...moze li gore...Evolucija napravi i greske,na greskama se uci,a kada ce prosvetna svest i savest u Srbiji...

    ОдговориИзбриши
  6. Plate kolega koji bi menjali nastavnike koji revidiraju planove? Odlično!

    Eto savršeno smislene ideje kuda da se ulože svi oni silni viškovi (da ne kažem suficiti) o kojima toliko slušamo i toliko nas naši prijatelji iz celog sveta hvale (i o tome još više slušamo) - da se ponosimo time i da su nam već više i vratovi pomodreli. I da, nekako, kad čujem koliko se ponosimo i koliko razloga imamo za to - moram stalno da se podsećam da oni to govore na srpskom, a ne na ruskom. O tom ponosu, ili šta je već.

    Samo znate, sa takvim planovima, gradivom i znanjem (umećem obrade i smeštanja podataka u kontekst) kao rezultatom - teško da bi tako obrazovana radna snaga pristala da radi za manje od dvesta evra mesečno. A drugačija nije nikom potrebna. Ni svetskim investitorima, ni ovima što ne znaju šta će koliko su se naduli od ponosa. Jaoj, jaoj. Zamislite da se sve mahinacije, svestan i nesvestan rad u korist naše štete uopšte stavi u pravi kontekst i povežu konci... Ne bi bilo ni tog PP aparata, ni tog vatrogasnog kamiona, ni aviona kanadera koji bi taj požar mogao da ugasi.

    Nego, da se vratim Vašim tekstovima, ne samo ovom. Svaka čast.

    Iako nisam u struci, izuzetno (je li pogrešno da tako kažem?) uživam čitajući Vaše tekstove. Nadam se da će se stvoriti kritična masa ljudi, koji će - osim što su svesni i savesni, još biti i dovoljno brojni i istrajni da ne odustaju dok bar neki od najvažnijih zahteva struke ne urode plodom. Želim vam (svima) više razumevanja od strane naše javnosti (đaka i roditelja pre svega, a onda i svih ostalih) i mnogo uspeha u daljem radu. Mislim da nije patetično da kažem ni da je to istinski rat za našu decu, a protiv svih zombirajućih uticaja, ubica duha i belosvetskih skakavaca koji su se sjatili ovamo d’ iz’edu i razvuku šta se ovde još razvući da. Nadam se da ćemo prestati da im pomažemo u tome.

    I nadam se da će više ljudi koji misle i/ili se varaju da se razumeju u posao prosvetara početi da posećuje Vaš blog i slična mesta koja pišu ljudi sa izvesnom količinom soli u glavi, a ne poslušnici - ne bi li stekli svest o svojoj nesvesti. Ja sam ovamo došla prvi put na preporuku drugarice koja radi u prosveti i mogu Vam reći da sam mnogo šta naučila i od nje i iz Vaših tekstova. Ne znaju ljudi. Ali, treba da nauče.

    I, last but not least, želim Vam mnogo učenika, kolega i generalno ljudi žednih znanja, pozitivnih promena i drugih dobrih stvari, koji će sami da kopaju svoje bunare, ali i da pomognu i sebi, i vama (prosvetarima), i svima nama da iskopamo sopstvene. Bunare, ne jame. Ne znam odakle mi ova (ničim izazvana) nota optimizma - tek, trenutno mi ne polazi za rukom da završim u drugom tonu. Jer, nekako, kod Vas sam videla da ukazujete i na konkretna rešenja za konkretne probleme, a to već ohrabruje. Bar mene, koja stojim sa strane i posmatram sve laičkim očima. Nadam se da će se naći neko dovoljno pametan i pozvan da odlučuje da to i čuje.

    Izvinjavam se, baš sam odužila. Svako dobro!

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Талентина, баш вам хвала :)
      Верујте да је у просвети много људи који и те како имају свест о проблемима који се гомилају, а и жељу и идеје како да се ти проблеми реше. Истина, нису сви расположени за писање блогова, али је само сазнање да их је много охрабрујуће.

      Избриши