31. 8. 2016.

Зашто просветним радницима смета да их оцењују родитељи?





Нови министар образовања као да је укључен у струју. За првих десетак дана мандата успео је да се састане са скоро свим релевантним организацијама и макар начне већину озбиљних проблема. Пошло му је за руком чак и то да Влади наметне тачку дневног реда која се тиче враћања отетих пара просветним радницима, оних које су нам "техничком грешком" узете од надокнада за годишње одморе. Повукао је Правилник о формирању одељења који је заиста могао да направи огромну збрку у школама. Најавио је да ће се рад директора строго контролисати и да ће технолошки вишкови бити збринути. Све саме лепе вести, додатно подгрејане популистичким изјавама да ће се борити да просветни радници не буду сиромашни и непоштовани у друштву.

Просветни радници су, поучени искуством, већину ових изјава примили с резервом, мада ће се ускоро показати да ли су нека обећања била празна или не.

Општи утисак о новом министру је за сада позитиван. Зна о чему говори, познаје посао, енергичан је, чини се да не трпи празан ход, што је веома битно у тренутку када се просвета буквално из дана у дан сурвава и урушава. Времена за губљење нема, а он, изгледа, не воли да губи време.

Просветне раднике је обрадовала вест да ће се повећати одговорност родитеља. Напокон је неко с врха јавно изговорио да не сме да не постоји одговорност родитеља када ученик има више од 20 неоправданих изостанака. Истина, могло би то и мало оштрије. Могли би кривично да одговарају када им малолетна деца почине теже повреде дисциплине у школи, могли би да одговарају за занемаривање детета ако има више од три недовољне оцене, и слично. Просветни радници би се и томе обрадовали.

Међутим, нимало се нису обрадовали када су чули да ће и родитељи оцењивати њихов рад. Да оставимо у овом тренутку по страни то да ли нам је опет бачена коска, јабука раздора, тема која ће нам исисати енергију тако да заборавимо на материјални и друштвени положај. Много ми је занимљивија реакција мојих колега, а реакција је као да их је змија ујела.

Због чега?




Први аргумент који се може чути, јесте да му није ово приватна школа коју родитељи папрено плаћају, па да се баве и оцењивањем наставника. Код наставника не постоји свест о томе да га баш родитељи плаћају. У реду је рећи полицајцу да се не иживљава јер га ја од свог пореза плаћам, али нема свести о томе да су просветни радници подједнако на буџету, подједнако плаћани из пореза грађана.

Други аргумент је да родитељи нису стручни да оцењују наш рад. Заборављамо да ни ми нисмо стручњаци за медицину, па ипак лошом оценом оцењујемо лекара кад нам детету промени пет антибиотика док не "убоде" онај прави. Зар заиста не разумемо да је принцип исти? Или можда мислимо да ће нам родитељи оцењивати методе и облике рада? Наравно да неће.

Трећи је да ће најбоље проћи наставници који деле добре оцене капом и шаком. Наравно, има и таквих родитеља, али сви ми који смо одржали небројено много родитељских састанака знамо да су такви родитељи у мањини. Сетите се колико сте пута од родитеља чули да њихово дете ништа не учи код куће, да га занима све осим школе. Немогуће је да сам само ја срећница којој редовно западну такви родитељи. Уколико имате навику да ученицима дајете анонимне анкете у којима треба да прокоментаришу ваш рад, знате да су деца често и од нас објективнија. У реду, постоји могућност да ће неко дете код куће преокренути причу, па рећи оно чувено "мрзи ме наставник", уместо "мрзи ме да учим", али неће сва деца то учинити. Такође је немогуће да никада од својих ђака нисте чули за неког колегу да је супер што ће сви имати петице и четворке, али је проблем што нико ништа не зна. Да, деца и тако размишљају!

Као родитељ, била бих пресрећна да сам своје дете могла да поштедим неколицине наставника у основној школи и гимназији, што због тога што је ничему нису научили, што због тога што су своје проблеме искаљивали на ђацима. Да ли је могуће да моје колеге као родитељи немају ниједно слично искуство?

Да ли сте можда као одељењске старешине били у ситуацији да чујете како се цело одељење жали да неко ништа не уме да им објасни, а много тражи? Или да им неко кроз читаво школовање само диктира и после тражи и запете за петицу? Или да нечија оцена зависи само и искључиво од тренутног расположења наставника? Или да код некога ни после две-три године не знају шта треба за тројку, а шта за петицу? Или да неко редовно касни 15 минута на час, а ако ђак закасни минут, бива избачен са часа? Или да неко редовно телефонира на часу, а ако ученику зазвони телефон, бива избачен са часа? Или да неко назива ђаке погрдним именима, омаловажава их и исмева пред одељењем? Оне који долазе припити на час нећу ни да коментаришем.

Нема шансе да то никада нисте чули!

А да ли сте покушали да такве проблеме решавате на наставничком већу? Ако јесте, знате да од тог посла нема вајде. Е, сада се вратите у позицију родитеља. Тај родитељ ПЛАЋА све те наставнике. Оправдано је незадовољан њима, али су му руке везане. Неоправдано је његовом детету запао баш такав наставник, док је неко друго дете из те исте школе понело много више знања из истог предмета, само зато што му је случајно неко други предавао. Превише случајности, зар не?

И на крају, зашто би нам сметало да нас родитељи оцењују? Једино што ми пада на памет јесте страх од тога да би нешто из оног горе пасуса изашло на видело. Ако свој посао радите како треба, не плашите се ни посете директора, педагога, надзорника. Не плашите се ни оцене ђака, ни оцене родитеља. То што ће бити два-три незадовољна родитеља по одељењу, неће о вама говорити ништа лоше. Проблем ће бити ако је већина родитеља незадовољна.

Мислим да је најважније како ће тај упитник изгледати.
Уколико се питања паметно формулишу, уз одговарајуће упутство родитељима,  уколико се траже и аргументи, а не само "тај ништа не ваља", уколико се обухвати већина параметара који наставника чине добрим или лошим, и уколико се подаци стручно обраде - не видим разлог за толико негодовања. И ономе ко буде тумачио статистику биће јасно шта значе три лоше оцене о наставнику у одељењу у коме три ђака имају јединице, на пример. С дуге стране, ако вам половина одељења има јединице, ваљда је и вама јасно да је проблем пре у вама, него у њима. Онда вас и треба лоше оценити, јер не умете да радите свој посао. Или не умете да предајете, или не умете да оцењујете, а можда су и оба проблем. Остаје још да се разрачунате да сујетом, кад вам се то саопшти.

А можда се неко досети да доведе у питање и рад директора који су у радни однос примили наставнике који нису били најбољи кандидати, већ су на нека мала врата ушли и почели да раде посао коме нису дорасли?

И да закључим: оправданим негодовањем бих могла да сматрам тек оно које би уследило након што видимо упитнике. Ако они не буду ваљали, треба сви да устанемо против тога. Ако се сведу на избор мис и мистер шарма и популарности, треба сви да устанемо против тога.



Али, ако буду квалитетно и детаљно урађени, са јасно постављаним циљевима који служе да се жито одвоји од кукоља, нека кукољ негодује, и нека му се смањи плата.


П.С. Да не расправљамо после безвезе, одмах да вам кажем да ово није показивање несолидарности. Пре је одбрана оних који добро раде. Не заборавите да ако у вашој школи постоји једна особа која узима новац за оцене, цела школа је на лошем гласу, укључујући и вас. Да ли вам то прија?



19 коментара:

  1. Vazim za jednog od najobjektivnijih nastavnika u skoli. Bar su se tako djaci izjasnjavali do sada... Kazu da sam stroga i da puno trazim,ali da sam vrlo objektivna i realna u ocenjivanju. Cak sam dobila i nadimak Vesna - realka :) Ipak, mislim da je ocenjivanje od starne roditelja neobjektivno jer ce za svaku peticu doci da vas dizu u nebese,ali ce svaka jedinica biti docekana na noz!

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Моја таква искуства са родитељима су спорадична. Много је више оних који негодују због других ствари. Дајем јединице, имам понављаче, имам редовно поправне испите у августу, и никада се ниједан родитељ није бунио. Часна реч.
      Иначе, разумела сам да ће та оцена родитеља бити само један сегмент процене рада наставника.

      Избриши
  2. Zanima me samo jedna stvar. Licno iskustvo iz skole. Na zameni smo imali fantasticnog nastavnika fizickog. Bio je obozavan i od dece, kolega , roditelja. Onda je dosao tehnoloski visak iz drugog grada i nas divni kolega je posle pet godina rada morao kuci. Taj novi kolega se dere na decu. Prica im o svojim svaleracijama da ne pricam ostalo. Da li ce roditelji imati "moc" da kazu tehnoloskom visku da ide kuci, jer svoj posao obavlja nesavesno, a da vrati nastavnika koji nema ugovor za stalno?

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. То ће већ зависити од Министарства. Не верујем да ће само родитељи моћи то да издејствују, али ако се поклопе лоше оцене ученика, родитеља, стручне службе, било би фер да му се смањи плата и да рок да отклони то што не ваља. После тога би, да се ја питам, летео из школе.

      Избриши
  3. Анониман31/8/16 12:35

    Smeta to, sto u ta nezavisna tela nece uci normalni roditelji, od kojih se moze imati koristi, vec oni koji smatraju da su dobili jos jednu alatku preko koje mogu da ostvaruju svoj uticaj na nastavnike i direktora. Da drzava radi svoj posao kako treba, ne bi bilo potrebe za takvom vrstom kontrole. Ovo je skandal, i samo jos jedan ekser u nizu koji se zakiva u i onako urusenu prosvetu. Dobicemo jos veci broj nastavnika, koji ce deliti nezasluzene ocene deci, samo da izbegnu jahanje svakakvih na njihovom vratu. Iza prosvetnog radnika stoji NIKO, bas kao sto NIKO ne stoji iza direktora skole. Ne postoji vise autoritet, on je urusen upravo mesenjem kurte i murte u rad nastavnika.

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Све што сте написали је на нивоу нагађања. Нити знамо како ће та тела изгледати, нити можемо да тврдимо да су свима петице најважније.
      Они који ће пристати да деле незаслужене оцене, су они исти који на то и данас пристају.
      Они који бране своју оцену и не дозвољавају притиске, неће ни тада подлећи.
      И на крају, ако родитеље својих ђака сматрате куртом и муртом, имате озбиљан проблем.

      Избриши
  4. Dođe još jedan '' inovator -reformator '' sa besmislenim predlogom? ! Roditelji koji se nisu 17-18 godina bavili sopstvenom decom - dobijaju šansu da se bave PROFESORIMA ? Tu dolazi do sindroma ' 5 minuta moći ' koji se koristi uvek nisko , strasno , iz najnižih poriva ( ' sada ću ja da im pokažem ' da nemaju pojma , ...) Već sam imala roditelje , tetke , babe koje mi upadaju na čas , preslišavaju me kako sam ja to pitala njihovo čedo koje je učilo ČAK celu noć (u avgustu) da mi objasne zašto su one crtale i pisale detetov dnevnik , koji mora obavezno đak da ima od 1. sept, ... Samo ćemo još manje prava imati kao prosv. jadnici ,a obaveza još više , a đaci neće imati ništa obaveza , a prava im se uz nadobudne ili beslovesne roditelje dižu do nebesa , ... Svaka čast ministre , malo ste pobrkali lončiće , u drž. školama ne moraju nastavnici da puze zbog datih roditelj. para - oni su već krpe za patos kojima jedna polovina plate nije dovoljna ni za 2/3 računa ,a druga za nedeljni pazar.
    Vratite ODGOVORNOST ĐAKA za nedolaženje na nastavu , za neučenje , drskost , bezobrazluk, vređanje nastavnika i VRATITE PRAVA prosvetnim radnicima , da mogu taticine i mamicine zaštićene , razmažene , beslovesne , a pre svega instruirane PRAVIMA - da izbacim iz učionice , da kaznim , da PADNE GODINU, SA 7 jedinica , 150 neopravdanih , a ne da mu se namešta da dođe na 2 jedinice do veća, ...
    Uvedite normalnu sito- rešeto maturu, jer nije svaki osnovac za školu dalje ! Vratite zanate, gde se znalo kako se od šegrta, preko kalfe stiže teško do majstora , ...
    Sve ćete više biti svedoci havarija , nesreća , pogrešnih dijagnoza , terapija , jer kadar koji izlazi iz škola , sve sa isilovanim dvojkama , po sistemu - niko ne može da padne - je naša nesrećna budućnost , ove jadne zemlje! Sada neće takvi đaci imati samo dvojke - imaće svi petice ! Ovo je vrhunska glupost Ministarstva prosvete, taman kada pomislimo ne može gore- desi se novi BISER !!!

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Заиста мислите да су за пролажење године са седам јединица криви родитељи и министар?
      Стварно не разумете да су криви баш просветни радници који у последњих недељу дана поправе толике јединице?
      Далеко ће нас одвести то да су криви сви а да смо ми супер.
      Вратите се још једном на овај део, ако вам није тешко:

      "Да ли сте можда као одељењске старешине били у ситуацији да чујете како се цело одељење жали да неко ништа не уме да им објасни, а много тражи? Или да им неко кроз читаво школовање само диктира и после тражи и запете за петицу? Или да нечија оцена зависи само и искључиво од тренутног расположења наставника? Или да код некога ни после две-три године не знају шта треба за тројку, а шта за петицу? Или да неко редовно касни 15 минута на час, а ако ђак закасни минут, бива избачен са часа? Или да неко редовно телефонира на часу, а ако ученику зазвони телефон, бива избачен са часа? Или да неко назива ђаке погрдним именима, омаловажава их и исмева пред одељењем? Оне који долазе припити на час нећу ни да коментаришем."

      Избриши
  5. Poštovana, uz svo uvažavanje vašeg rada i mišljenja hteo bih da ukažem na jednu stvar koja se u ovom slučaju, po mom mišljenju shvata pogrešno.

    Nisu roditelji ti koji plaćaju nastavnike, već celo društvo izdvaja sredstva za obrazovanje. Deluje kao mala, ali je u pitanju kljucna razlika. U formiranju jednog obrazovnog sistema učestvuje celo društvo, a ne samo roditelji. Pričamo o javnom obrazovnom sistemu. Stoga, nisu samo roditelji korisnici obrazovnih usluga i nema osnova tražiti da nastavnici i škola polažu račune samo roditeljima.

    Roditelji imaju puno pravo da od države traže uspostavljanje kvalitetnog obrazovnog sistema i da insistiraju da se njihovoj deci obezbedi kvalitetno obrazovanje. Takodje, sve što roditelji mogu da procenjuju u vezi sa radom nastavnika je to kako teče saradnja sa školom i kako je nju moguće unaprediti.

    Ovo nema veze sa time da li su roditelji pedagoški kompetentni ili ne. Ima izuzetno pedagoški kompetentnih roditelja, ali čak ni oni ne bi trebalo da se mešaju u posao nastavnika. Razlog za to je integritet profesije i prevencije sukoba interesa.

    Roditelji, nisu, ne mogu i ne treba da budu objektivni kada je reč o sopstvenoj deci i stoga nije dobro da oni imaju direktan i formalan uticaj na profesionalni rad nastavnika. Sa druge strane, od roditelja se mnogo može naučiti i oni mogu dosta pomoći, ali to treba da bude deo obavezne saradnje nastavnika i roditelja, a ne ocenjivanja i procenjivanja.

    Sve što roditelj treba da dobije od škole i nastavnika je detaljna povratna informacija o tome kako teče rast i razvoj njegovog deteta i šta on u saradnji sa školom može da učini da to poboljša.

    Srdačno

    Nenad

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. А од кога да добије било какву реакцију на примедбе о наставнику који је долазио пијан на часове, или о оном који ђаке назива свакојаким именима, или о ономе који кад ђак каже да му нешто није јасно одговори - научи то код куће? Тај један родитељ који се усуди да дође код директора и пожали се. Наставник ће рећи да то није тачно, и биће реч једног против речи другог. Али ако вам из истог одељења у анкети 90% родитеља понови исту примебу, као директор имате обавезу да озбиљно реагујете.

      Избриши
    2. Анониман1/9/16 16:10

      Vrlo ste lepo ovo upakovali, u svakoj izjavi ima istine taman koliko treba da ne oratimo pažnju na intepretaciju. Ako PP služba i direktor rade svoj posao kako treba, nijedna od tih situacija ne bi smela da im promakne. Ako nastavnik dolazi pripit na časove, kako to zna i vidi roditelj koji nije tu, a pedagog, psiholog, kolege, direktor to ne primećuju. Za svaki od pobrojanih problema već postoji rešenje. Ali, ne smeju svi da dolaze u školu, samo oni koji imaju ''debela leđa''. Ovo primećujem kao nastavnik.
      A sad kao roditelj, zašto ja da procenjujem na bilo koji način nastavnike moje dece i tako radim posao direktora, inspektora i školske uprave za dzabe, kad oni primaju platu za to i to iz iste kase. Meni se kao roditelju više svidja ideja da mi se pruži prilika da ocenjujem direktora škole u koju ide moje dete, jer ako on radi posao kako treba svih tih loših stvari neće biti mnogo, da ocenjujem rad školske uprave i inspektora, jer ako oni rade svoj posao kako treba svi nastavnici koji budu radili u skoli imaće barem solidne ocene i od roditelja, mada se slažem sa Vama, u tom slučaju ne bi radili svi oni koji sada rade.

      Избриши
    3. И да утврдимо градиво: ОК, пијаног ће видети и колеге, педагог, директор (ако је пијан у смени педагога и директора и ако обоје седе у зборници пре сваког часа, а не раде нешто друго).

      Каоко ће знати да наставник ђаке назива свакојаким именима, или да кад ђак каже да му нешто није јасно одговори - научи то код куће? То може чути само и искључиво од ученика. Само од њих може чути и да се наставник никада не потруди да објасни ново градиво, или да пола часа размишља шта ће и како да испредаје. Тај исти наставник се може потпуно другачије понашати када има посету часу.

      Друго, стварно не разумете да инспектор, надзорник и директор не обраћају пажњу на исте ствари на које родитељ, тај нестручни али заинтересовани родитељ обраћа?

      Избриши
    4. Анониман1/9/16 20:03

      Bravo Nenade.

      Избриши
    5. Mislim da su u pravu Nenad i Anoniman.

      Избриши
  6. Анониман1/9/16 20:08

    A što se ne bi uvelo i ocenjivanje saradnje i komunikacije sa roditeljima od strane nastavnika? Da bude obostrano...?

    ОдговориИзбриши
  7. SISTEM !!! KOLIKO PROCENTUALNO IMA RODITELJA KOJI SU TO POSTALI PUKIM SLUCAJEM !???? MOGU DA NAVEDEM PREGRST ONIH KOJI SU VRLO USPESNI STRUCNJACI, A PRILICNO NIKAKVI RODITELJI. TAKODJE ZNAM LJUDE KOJI ZALE STO IH RODITELJI NISU TUKLI KAD VEC NISU HTELI DA SLUSAJU ISTE ! TOLIKO.

    ОдговориИзбриши
  8. Анониман6/9/16 11:23

    U mom gradu radio je industrijski gigant Zorka, gde je na oglasnoj tabli svakog meseca objavljivano ko je i koliko izostao sa posla. Vladao je visok moral među radnicima, ime na tabli značilo je i manjak poštovanja prema ustanovi, gradu, kolegama, neko je morao da zapne u proizvodnji umesto tebe, pa čak i manjak rodoljublja. Radniku nije trebala nijedna kazna, svima je sve bilo jasno. I danas postoje takve firme, izdanci nekadašnjih društvenih preduzeća, npr. Glas Podrinja, gde radnici ne dobijaju plate usled loše privatizacije, ali novine redovno izlaze i svaki i svačiji posao je urađen kao da je sve u najboljem redu. Ako uđete u njihov toalet, koji održavaju čistačice koje nisu videle dinara ko zna otkad, i sami radnici, pomislićete da su ti ljudi stimulisani ko zna kakvom nagradom i da dan-noć briskaju od čistog zadovoljstva. To je staro vreme i umreće sa ljudima koji su za tu vrstu radnog morala znali.
    Pitam se sada do kog efekta će dovesti ocenjivanje profesora? Ako mu na nekoj oglasnoj tabli stoji petica,to nije slučajno. Taj profesor radi dan i noć, balansira, samo on zna kako je dotle došao, a sada će se povećati očekivanja od njega i grabiće se i oni najteži roditelji za njega misleći da će on volšebno ispraviti sve te greške koje roditelj nije znao. Vodaće ga po promocijama škole, naturiti mu 101 dodatnu obavezu i usto ga tapšati po ramenu. Poneko od kolega će mu iza leđa ispričati i nešto sasvim drugačije, i to je prirodno, to smo mi.
    Ako profesor zasluži jedinicu, to nije samo pitanje njegovog rada. To je u 99% slučajeva pitanje ličnosti, a ta ličnost i nije u stanju da bude samokritična. Naljutiće se na decu, roditelje, direktora, grad, ministra, samo na sebe, naravno, neće. Ono što mi u školi držimo za neradne kolege na koje se jadaju i učenici i roditelji i na koje se mi ne možemo osloniti čak ni kada je dežurstvo u pitanju, to su ljudi koji svoje časove, rad i komunikaciju sa učenicima ocenjuju vrlo visoko.
    I šta će biti dalje? Ta bedna novčana stimulacija kojom mašu profesorima kao šargarepom na štapu neće doći još dugo, a doći će u vidu nama dobro poznate malverzacije "do visine jedne plate". Šta ima dobar profesor sa tim? Ja ne znam da li je ikada ijedan profesor samo poslat u neku drugu školu (npr. u selo, a i što kažnjavati seosku decu?!) zbog lošeg ponašanja, a da je otpušten, o tome ni govora. I realno, toliki loši službenici, pa i ministri rade, što baš jedan profesor da bude otpušten? Kome ovo uopšte treba?
    Gubitnička politika u kojoj je sve podređeno deci za koju bismo sve dali. Pa dajte nam da vaspitamo svoju decu. dajte nam 8 sati rada i vreme samoupravljanja, ja znam kakvo dete sam bila, i znam kakvo bh mogla da odgajim. Da ne sedim u školi po 10 sati dnevno i ne pišem portoflio.

    ОдговориИзбриши
  9. Zašto u celom našem sistemu treba da se ocenjuju SAMO prosvetni radnici? Rado bih otišla u neku banku da ocenim rad njihovih službenika. Ili, ne daj bože, da odem u Elektrodistribuciju i ocenim rad radnika na poslovima bezbednosti, na primer.

    ОдговориИзбриши